Suomen ensimmäinen sähkörekka latautuu akkuun säilötyllä aurinkoenergialla

Suomen ensimmäinen sähkörekka latautuu akkuun säilötyllä aurinkoenergialla

30.03.2023

Sähköinen liikenne on kasvanut vauhdilla jo henkilöauto- ja linja-autopuolella. Nyt laajeneminen jatkuu logistiikkaan. Muutamia lähijakeluautoja on jo käytössä, nyt sähkö saapuu rekkaliikenteeseen. Kun kokonaisuuteen lisätään sähkövarastoja ja aurinkopaneeleja, on tarjolla uudenlainen kokonaisuus.

Logitrin 70 000 neliömetrin logistiikkakeskukseen asennetaan 20 Cactoksen energiavarastoa, jotka ottavat talteen keskuksen aurinkopaneeleista saadun sähkön. Älykkään energiavarastojärjestelmän avulla Logitri suojautuu sähkön hinnan vaihteluilta ja sähkökatkoilta. Järjestelmä myös mahdollistaa sähkörekan lataamiseen vaaditun suuren lataustehon.

Suomalainen älykkään energiavarastojärjestelmän kehittänyt Cactos ja suomalainen logistiikkayritys Logitri ovat solmineet sopimuksen lähes 2,5 MWh älykkään sähkövarastojärjestelmän toimittamisesta Logitrin logistiikkakeskukseen Tuusulaan. Kyseessä on yksi Suomen suurimpia logistiikkakeskuksia. Järjestelmällä turvataan Logitrin suuren logistiikkakeskuksen sähkön saanti sekä tasataan uusien sähköisten ajoneuvojen lataamisesta aiheutuvia kulutushuippuja. Yhteistyö on arvoltaan yli miljoona euroa.

 

Energiavarastot ovat tulevaisuuden ratkaisu

Suurin sysäys Logitrille kohti säädeltävää ja tehokasta energiavarastointia tuli syksyllä 2022 kun Suomessa varoiteltiin mahdollisista kiertävistä sähkökatkoista. Logitri huolehtii sekä Suomessa liikkuvasta tavarasta että Eurooppaan ja Aasiaan suuntaavasta ja sieltä tulevasta rahdista. Logistiikakeskuksen toiminta seisahtuisi täysin sähkökatkoksen myötä.

Cactoksen energiavarastoja asennetaan Logitrin tiloihin 20 kappaletta ja järjestelmän kokonaiskapasiteetti on yhteensä lähes 2,5 MWh. Koko järjestelmää hallinnoidaan Cactos Spine -pilvipalvelulla. Cactoksen kehittämä Spine-ohjelmisto etsii jatkuvasti uusia säästömahdollisuuksia ja optimoi energiavarastojen toimintaa automaattisesti taustalla, esimerkiksi lataa akkuja silloin, kun sähkö on halpaa ja purkaa sen ollessa kallista. Lisäksi Spine hallinnoi järjestelmän osallistumista kantaverkkoyhtiön reservimarkkinoille, synnyttäen lisätuloja ja tukien kantaverkon toimintaa.

 


Sähkövarastot ovat ratkaisu, jolla tasataan sähkön hintavaihteluja ja hyödynnetään aurinkopaneelien tuotantoa mahdollisimman hyvin omassa käytössä.

 

Raskaan liikenteen sähköistyminen muuttaa logistiikkamarkkinat

– Logitrin kanssa solmimamme sopimus on yksi markkinoiden suurimmista olemassa olevaan infrastruktuuriin tukeutuvista, mittarin takana toimivista sähkövarastojärjestelmistä. Järjestelmä koostuu kokonaisuudessaan sarjavalmisteisista Cactos One -sähkövarastoyksiköistä ja se kytketään kiinteistön olemassa olevaan sähköjärjestelmään. Tämä mahdollistaa hyvin nopean toimitusaikataulun - järjestelmän ensimmäiset osat asennettiin käytännössä heti sopimuksen solmimisen jälkeen ja järjestelmä toimitetaan kokonaisuudessaan syksyyn mennessä. Modulaarisuuden ansiosta järjestelmä on ollut toiminnassa heti ensimmäisen yksikön asennuksesta lähtien, kertoo Cactoksen perustaja ja toimitusjohtaja Oskari Jaakkola.

Raskaan liikenteen sähköistyminen tulee muuttamaan logistiikkamarkkinaa ja haluamme tehdä osamme sen mahdollistamiseksi, painottaa Jaakkola.

 

Logistiikka-ala muutoksessa

Logitrille toimitettava Cactos One -järjestelmä koostuu kahdenlaisista sähkövarastoista: Teslan kierrätysakkuihin perustuvista 100 kWh Cactos One Classic -yksiköistä, sekä Cactoksen helmikuussa 2023 lanseeraamista 130 kWh Cactos One Cardo -yksiköistä. Cactos One Cardo -yksiköt hyödyntävät uusia rauta-fosfaatti -akkumoduuleja, jotka Cactos valmistaa tehtaallaan Muhoksella. Tämä uusi teknologia mahdollistaa Cactoksen tuotannon moninkertaistamisen, pitäen tuotteen samalla ympäristötietoisena valintana, sillä Cardon sisältämät akut eivät sisällä harvinaisia maankuoren metalleja.

Cactos on ollut kovassa nosteessa perustamisestaan lähtien. Syksyllä 2022 se keräsi 2,5 miljoonan euron rahoituksen Muhoksen tehtaan laajennukseen ja teknologian kehitykseen. Nyt yhtiö on avaamassa ensimmäistä kansainvälistä toimistoaan Amsterdamiin.

– Yhteistyö Logitrin kanssa osaltaan vauhditti päätöstämme laajentaa toimintaamme Euroopan rahtiliikenteen solmukohtaan, Alankomaihin. Pystymme nyt paremmin vastaamaan suureen kansainväliseen kysyntään, jota tuotteemme on saanut, selvittää Jaakkola.

 

Suomen ensimmäinen sähkörekka edistää kuljetusalan sähköistymistä

Keväällä 2023 Logitrin kuljetusyhtiö Storemen Logistics toi ensimmäisenä Suomeen Volvon sähköisen rekan, joka pystyy kulkemaan yhdellä latauskerralla 300–400 kilometriä. Rekka lisää yhtiön sähköisten ajoneuvojen määrää, sillä yhtiöllä on ollut käytössään puolen vuoden ajan Suomen ensimmäinen sähkökuorma-auto.

– Logitri on alusta asti etsinyt vihreitä toimintatapoja – keskuksemme on rakennettu ekologisesti, kattomme on täynnä aurinkopaneeleita ja keskuksemme trukit ovat jo pitkään olleet sähköisiä. Cactoksen energiavarastojärjestelmän ansiosta pystymme varmistamaan riittävän sähkönsaannin ja ehkäisemään kulutuspiikkejä, sanoo Logitrin toinen perustaja ja toimitusjohtaja Jarno Hanhinen.

 


Liikenne sähköistyy myös logistiikassa. Lähijakelun lisäksi myös sähkörekat ovat tulossa maanteillemme.

 

Aurinkopaneelit ja sähkövarastot tasaavat kustannuksia

Sähköisen rekan lataaminen aiheuttaa jopa 3–4 kertaa isomman kulutuspiikin kuin normaali sähköauto. Cactoksen järjestelmä tuottaa säästöjä muun muassa hyödyntämällä päivänsisäisiä sähkön hinnanvaihteluita sekä vapauttamalla varastoitua sähköä kiinteistön omaan käyttöön, kun kulutus on korkeimmillaan.

– Iltaisin kun laitteet laitetaan lataukseen, se aiheuttaa suuren piikin energiankulutukseemme. Aurinkopaneeliemme ja Cactoksen järjestelmän yhteispelilllä pystymme kerralla lataamaan jopa 100 varastokonetta aiheuttamatta suurta lisäkustannusta, Hanhinen kertoo.

 

Teksti: Ari J. Vesa, Adato viestintä

 


Kommentit

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua!

#sähköauto #sähköinen liikenne  

Myös raskas liikenne sähköistyy

Samalla kun sähköautojen osuus on kivunnut noin 10 prosenttiin autokannasta, on myös raskas liikenne sähköistymässä. Sähköbussit, sähköpakettiautot, sähkökuorma-autot ja sähkörekat ovat jo osa suomalaista henkilö- ja tavaraliikennettä.

#sähköauto #sähköinen liikenne  

Autokauppa laahaa, mutta sähköiset pitävät pintansa

Suomessa on tänä vuonna elokuun loppuun mennessä rekisteröity vajaa 75 000 uutta tai käytettynä maahantuotua henkilöautoa. Uusia henkilöautoista oli runsaat 50 000 kappaletta. Traficomin tilastoista selviää, että suurimmassa osassa rekister...

#sähköinen liikenne #sähköuto  

Onhan kiinteistössä lain mukainen sähköauton latauspiste? Valvonta alkaa vuodenvaihteessa!

Muussa kuin asuinkäytössä olevaan kiinteistöön, jossa on yli 20 pysäköintipaikkaa, on asennettava sähköauton latauspiste vuoden loppuun mennessä. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom ilmoittaa aloittavansa latauspistevalvonnan heti vuoden...

Katso myös nämä aihepiirit!

#sähköauto #sähköinen liikenne #turvallisuus #vapaalla #moottorilämmitys #laiteuutuudet #sähköpyörä #energiavinkki #tulevaisuus #ympäristö #sähköpotkulauta #sähköuto #hyvinvointi #sähkölentokone #viihde-elektroniikka #energiansäästö #energiatehokkuus #kotona #ilmastonmuutos #aurinkopaneeli