Latauspiste omalle kotipihalle

Latauspiste omalle kotipihalle

20.02.2020

Sähköautojen, täyssähköautojen ja ladattavien hybridien myynti on kaksinkertaistunut jo muutaman vuoden. Kehitykselle ei näy loppua, joten latauspisteiden tarve kotipihoilla lisääntyy. Kotilataukset voidaan hoitaa julkisia latauspisteitä pienemmillä tehoilla, silloin paikkojen järjestäminen onnistuu taloyhtiöiden pihoillekin kohtuukustannuksin.

Miksi sähköautojen latauspisteitä pitää saada kotipihalle? Siksi, että sähköautot kannattaa ladata silloin kun ne seisovat. Mikä silloin onkaan parempi paikka kuin kodin tai työmaan parkkipaikka. Harva yksityishenkilö ajaa autollaan ympäri vuorokauden, vaan auto seisoo yleensä öisin pysäköitynä ja usein myös tunteja työpäivän aikana. Nämä ovat juuri niitä hetkiä, jotka kannattaa hyödyntää sähköauton lataamiseen.

Lataaminen kotona tai töissä sujuvoittaa auton käyttöä, kun verrataan sitä polttomoottoriautoon, koska silloin ei autoa tarvitse käydä erikseen ”tankkaamassa”. Useimmille autoilijoille työ- ja kotilataukset riittävät valtaosaan ajoista ja muita latauspisteitä tarvitaan vain pidemmillä matkoilla.

Kauppojen tarjoamat asiointilatauspisteet sekä sähköyhtiöiden tarjoamat kadunvarsilla tai julkisilla parkkipaikoilla olevat latauspisteet täydentävät hyvin koti- ja työpaikkalatausta. Auton kytkeminen lataukseen kestää alle minuutin. Lataaminen auton seistessä pihalla ei häiritse auton käyttöä arkiajossa, vaan tekee siitä mukavampaa.

 

Miksi kotilatauksessa ei korosteta nopeutta?

Koko yhteiskunnan, kuluttajien sekä talo- ja kiinteistöyhtiöiden kannalta on normaalinopeuksinen älykkäästi ohjattu lataus taloudellisin vaihtoehto, koska autot seisovat kotona ja töissä pidempään. Kiireellisissä tapauksissa voidaan hidasta latausta täydentää pikalatauspisteillä.

Suomalaisten keskimääräinen ajotarve pystytään täyttämään yllättävän pienellä latausteholla. Jos ladataan esimerkiksi noin sähköuunin virrankulutusta vastaavalla eli kahdeksan ampeerin virralla yli yön, saadaan auton akkuun noin 100 kilometriä ajomatkaa. Tämä riittää monella autoilijalla normaalin päivän tarpeisiin. Kannattaa myös muistaa, että tällöin akku pysyy täytenä, pidempiä matkoja varten.

Jos talo- ja kiinteistöyhtiöissä on mahdollista huomioida eri käyttäjien erilaiset tarpeet eli ajoittainen tarve tehokkaampaan lataukseen, kannattaa varautua siihen, että muutamasta pisteestä saa ladattua hieman isommalla teholla, mutta pikalataustehoihin ei taloyhtiöissä kannata pyrkiä. Sähköautoa on järkevää ladata kotona ja työpaikalla hitaasti ja jättää pikalataukset matkan tekoon ja palvelutarjoajien pisteiden hoidettavaksi.

 

Monilla pihoilla on sähkönsyöttö valmiina

Latauspisteiden järjestäminen pihalle ei yleensä tarkoita koko taloyhtiön pihan ja parkkipaikan auki kaivamista. Usein mediassa maalataan tällaisia kauhukuvia. Erilaisten taloyhtiön remonttien aikana on kuitenkin järkevää tehdä pieniä toimia, jotka auttavat tulevaisuuden tarpeiden täyttämisessä, kun latauspisteitä pitää pihalle järjestää.

Esimerkiksi sähkökeskusta uusittaessa kannattaa varata tietty määrä tehoa autojen latauspisteisiin. Keskuksen uusimisen yhteydessä kustannus on pieni. Jos pihalla kaivetaan, esimerkiksi piharemontin yhteydessä, kannattaa miettiä myös uusia putkituksia autopaikoille. Tärkeintä on tunnistaa tulevat tarpeet ja hankkia suunnittelijalle suunnittelunohjausta toimijalta, joka on perehtynyt sähköautojen latauksen toteuttamiseen.

 

Latauskartoitus auttaa alkuun

Taloyhtiöiden on hyvä varautua vauhdissa olevaan kehitykseen teettämällä latauskartoitus asiantuntijalla. Tällöin voidaan esimerkiksi selvittää, onko mahdollista toteuttaa sähköautojen lataus edullisesti, koko parkkialueen kaapelointia uusimatta.

Markkinoille on tullut erilaisia vaihtoehtoja. Parhaimmillaan vanhat autolämmityspaikat saadaan vaihdettua sähköautojen lataukseen sopiviksi, samalla kun ne soveltuvat edelleen perinteisen lämmityspistorasian tavoin niille, jotka eivät latausmahdollisuutta vielä tarvitse, mutta haluavat käyttää moottori- ja sisätilanlämmitintä. Yksi esimerkki tällaisesta on latari.fi -palvelu.

Esimerkiksi 90-luvulla tai sen jälkeen toteutetuissa autopaikkakaapeloinneissa ei tule yleensä vaikeuksia, jos vaikeuksia ei ilmene sisätilan lämmittimenkäytössäkään. Tietenkin taloyhtiöissä voi olla sähköjärjestelmiä, joissa on turvallisuuspuutteita ja jotka pitäisi korjata muutoinkin.

Sähköautojen lataamisesta ei kannata tehdä suurta ongelmaa, vaan tutustua mahdollisuuksiin ja erilaisiin palvelutarjoajiin.

 

Teksti: Ari J. Vesa
Kuva: Scanstockphoto


Kommentit

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua!

#sähköauto #sähköinen liikenne  

Myös raskas liikenne sähköistyy

Samalla kun sähköautojen osuus on kivunnut noin 10 prosenttiin autokannasta, on myös raskas liikenne sähköistymässä. Sähköbussit, sähköpakettiautot, sähkökuorma-autot ja sähkörekat ovat jo osa suomalaista henkilö- ja tavaraliikennettä.

#sähköauto #sähköinen liikenne  

Autokauppa laahaa, mutta sähköiset pitävät pintansa

Suomessa on tänä vuonna elokuun loppuun mennessä rekisteröity vajaa 75 000 uutta tai käytettynä maahantuotua henkilöautoa. Uusia henkilöautoista oli runsaat 50 000 kappaletta. Traficomin tilastoista selviää, että suurimmassa osassa rekister...

#sähköinen liikenne #sähköuto  

Onhan kiinteistössä lain mukainen sähköauton latauspiste? Valvonta alkaa vuodenvaihteessa!

Muussa kuin asuinkäytössä olevaan kiinteistöön, jossa on yli 20 pysäköintipaikkaa, on asennettava sähköauton latauspiste vuoden loppuun mennessä. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom ilmoittaa aloittavansa latauspistevalvonnan heti vuoden...

Katso myös nämä aihepiirit!

#sähköauto #sähköinen liikenne #turvallisuus #vapaalla #moottorilämmitys #laiteuutuudet #sähköpyörä #energiavinkki #tulevaisuus #ympäristö #sähköpotkulauta #sähköuto #hyvinvointi #sähkölentokone #viihde-elektroniikka #energiansäästö #energiatehokkuus #kotona #ilmastonmuutos #aurinkopaneeli