Dynaaminen kuormanhallinta säästää turhilta harmeilta sähköautoa ladattaessa
17.02.2023
Osa sähkö- ja hybridiautoilijoista lataa autoaan tavallisesta pistorasiasta. Turvallisin lataustapa on kuitenkin tarkoitukseen suunniteltu latauslaite. Dynaamisella ja langattomalla kuormanhallinnalla varustetut latauslaitteet varmistavat, ettei kodin sähkökuorma nouse autoa ladattaessa liian suureksi, vaikka muitakin, suurempia tehoja käyttäviä sähkölaitteita olisi päällä.
Suomalaiset lataavat sähköautojaan pääasiallisesti kotona. Harva tulee ajatelleeksi, että auton lataus nostaa kodin sähkökuormaa merkittävästi lataushetkellä. Vaikka tavallisesta pistorasiasta saa ladata vain matalalla teholla, voi silloinkin sähkön kokonaiskulutus nousta korkeaksi.
Sähköauton säännölliseen lataamiseen kannattaa hankkia tarkoitukseen suunniteltu ja valmistettu latauslaite, jossa on myös dynaaminen kuormanhallinta. Dynaaminen kuormanhallinta valvoo, ettei sähköteho nouse liian korkeaksi, jos latausaikaan kytketään runsaasti muita sähkölaitteita päälle. Näin esimerkiksi ehkäistään sulakkeiden laukeaminen ja sähköjen katkeaminen. Sukopistorasiaan kytkettäviä latauslaitteita suositellaan käytettäväksi vain tilapäisesti ja silloinkin kannattaa valvoa, ettei pistorasia lämpene liikaa.
Sähkönkulutusta tulee tarkastella kokonaisuutena
– Moni lataa autoaan tavallisesta pistorasiasta eli niin kutsutusta suko-pistokkeesta. Kun auto on ajettu pihaan, latauspiuha kytketään pistorasiaan ja mennään päivän askareisiin – ruoanlaittoon, tv:n katseluun, pyykinpesuun ja saunaan. Tällöin kodin sähkönkulutus saattaa nousta hetkellisesti liian korkeaksi, kuvailee tuotepäällikkö Tomi Mäkinen Walle-latureita valmistavasta Trafomic Oy:sta.
Hän tietää, että lataaminen auton mukana tulleella latausjohdolla tuntuu helpolta ja houkuttelevalta. Usein se onnistuukin, kunhan ladataan riittävän pienellä teholla.
Omakotitaloissa tyypillisin pääsulakkeen koko on 3 x 25 ampeeria. Sillä pystyy hyvin lataamaan sähköautoa. Jotta sulakkeiden tarjoamat mahdollisuudet saadaan hyödynnettyä, pitää kotiin asentaa kunnon latauslaite. On hyvä, jos latauslaitteessa on myös dynaaminen kuormanhallinta, joka valvoo talon kokonaissähkötehoa ja laskee esimerkiksi latausvirtaa hetkellisesti kokonaistarpeen mukaan.
Kotitalouden sähkönkulutusta tulee tarkastella aina kokonaisuutena. Sähköauton lataaminen vie virtaa keskimäärin 16A vaiheelta. Jos tämän lisäksi on päällä sauna, ilmalämpöpumppu sekä muita kodinkoneita, niin kokonaiskulutus voi kasvaa liian suureksi, jolloin talon pääsulakkeet ylittyvät, hän sanoo.
Lataaminen tavallisesta pistorasiasta on turvallisuuskysymys.
Laitestandardi SFS-EN 62752 edellyttää, että sähköautojen kotitalouspistorasiaan kytkettävien latausjohtojen latausvirta saa olla enintään 8 ampeeria pitkäkestoisessa latauksessa. Siksi esimerkiksi ulkomailta tilattavien latauslaitteiden säännöstenmukaisuus pitää itse varmistaa.
Dynaaminen kuormanhallinta tasaa kuorman
– Esimerkiksi Wallen latauslaitteiden dynaaminen kuormanhallinta varmistaa, ettei kodin virrankulutus pääse kasvamaan liian suureksi sähköauton lataamisen aikana. Kun muu sähkönkulutus kasvaa, järjestelmä laskee automaattisesti Walle-latauslaitteen käyttämää virtaa. Kun muu kulutus taas kodissa pienenee, niin latauslaitteen kuormanhallinta nostaa automaattisesti latauslaitteen käyttämää virtaa. Kuormanhallinnan asennus ja käyttöönotto käy ammattilaiselta helposti, ja langattomuus säästää turhalta johdotusten vetämiseltä, selventää Mäkinen Walle-latureita valmistavasta Trafomic Oy:stä.
Langattomassa kuormanhallinnassa sähkökeskukseen asennetaan ohjainyksikkö, joka on suoraan yhteydessä latauslaitteen vastaanottimeen. Asiakkaan ei siis tarvitse vetää kiinteää johtoa sähkökeskuksen ja latauslaitteen välille.
Varmistaa lataamisen myös taloyhtiöissä
Wallen langaton kuormanhallintajärjestelmä sopii käytettäväksi myös taloyhtiöihin. Samainen järjestelmä on saatavilla kaksitasoisella kuormanhallinnalla, jolloin mittauspisteitä voi olla useampi.
Tämä on usein hyvä ratkaisu esimerkiksi rivitaloyhtiöissä, joissa latauslaitteen sähkönsyöttö on mahdollista ottaa huoneiston ryhmäkeskuksesta, mutta ongelmaksi tulee tilanne, jolloin huoneistojen yhteenlaskettu kapasiteetti ylittää liittymäsulakkeen koon.
Kaksitasoinen kuormanhallinta pitää huolen siitä, että huoneiston pääsulake ei pääse ylittymään, mutta tämän lisäksi järjestelmä valvoo koko taloyhtiön liittymäsulaketta. Jos huoneistojen aiheuttama kokonaiskuorma uhkaisi ylittää liittymäsulakkeen koon, niin liittymäsulaketta valvova kuormanhallinta automaattisesti säätää kaikkia huoneistojen kuormanhallintoja rajoittamaan käytössä olevien latauslaitteiden virtaa.
– Walle-latausjärjestelmä on helppo, huoleton ja turvallinen ratkaisu, kun halutaan päivittää talotekniikka vastaamaan nykypäivän tarpeisiin. Yksi laite ja se on siinä, Mäkinen toteaa.
Dynaaminen kuormanhallinta voidaan hankkia myös erikseen ja se on hyvä hankinta kaikkiin kohteisiin, joihin asennetaan sähköautojen latauspisteitä.
Lisätiedot: wallelaturit.fi
Kommentit
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua!
#sähköauto #sähköinen liikenne
Myös raskas liikenne sähköistyy
Samalla kun sähköautojen osuus on kivunnut noin 10 prosenttiin autokannasta, on myös raskas liikenne sähköistymässä. Sähköbussit, sähköpakettiautot, sähkökuorma-autot ja sähkörekat ovat jo osa suomalaista henkilö- ja tavaraliikennettä.
#sähköauto #sähköinen liikenne
Autokauppa laahaa, mutta sähköiset pitävät pintansa
Suomessa on tänä vuonna elokuun loppuun mennessä rekisteröity vajaa 75 000 uutta tai käytettynä maahantuotua henkilöautoa. Uusia henkilöautoista oli runsaat 50 000 kappaletta. Traficomin tilastoista selviää, että suurimmassa osassa rekister...
Onhan kiinteistössä lain mukainen sähköauton latauspiste? Valvonta alkaa vuodenvaihteessa!
Muussa kuin asuinkäytössä olevaan kiinteistöön, jossa on yli 20 pysäköintipaikkaa, on asennettava sähköauton latauspiste vuoden loppuun mennessä. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom ilmoittaa aloittavansa latauspistevalvonnan heti vuoden...